söndag 1 september 2013

Studenthojjen klar...

...eller?

Denna gång handlade alles om budget max 1000.-, och så fick det bli.
Det hela startade med en Crescent 309 comp. som svajade som ett gummiband men med en total genomgång av alla lager, riktning av hjulen och rätt däcktryck så blev den "stabil".

Ramen strippades kemiskt, monterade dekaler och klarlackades.
Alla blankdelar polerades ock givetvis är allt nerplockat i smådelar och rengjort.

Många delar kommer från skrotlådan som styre/stam och hurtbullebromsarna.

Det som jag fått införskaffa är:
Kedja: 40.-
Pedaler 60.- "blanka trendputte"
Wire/linda och klossar 150.-
Ringklocka 15.- :-)
Diverse småplock mm 50.-
Och cykeln såklart 300.-
Det blir väl ca: 615.- exkl. "kemikalier"
Tid nerlagt?
- Alldeles förmycket men jag lägger hellre tid på mina cyklar än hos psykologer som inte fattat att en timme är 60 minuter trots en jävla massa högskole/universitets-poäng bara säger:
- Vad har du på hjärtat? -Dina tankar? -Känslor?
Nä ta fram en gammal cykel och ut och trampa, renovera skrotet och bli förbannad, arg , stolt och glad.

Eventuellt så blir det väl andra däck, men de som satt på vid inlöp var/är i fint skick så de får sitta kvar tillsvidare... skulle kanske satt dit XC-däck men då var vi tillbaka till det där med budget...






Till sist, detta är ingen racer utan är tänkt som en brukshoj och visst finns det skärmar till den men efter som jag "hatar" stänkor så vägrar jag montera dem - hellre blir jag blöt i/på r*ven...

Ha det gott vänner, börjar bli sugen på nytt bygge, har ni några idèer?
Med vänlig hälsning/mille

1 kommentar:

  1. Nog för att sneakers kan vara rätt trevligt, men jag hade nog gått barfota i ett år om jag hade fått den här cykeln. Grymt snyggt, och bra jobbat!

    SvaraRadera