torsdag 5 september 2013

Gòkväll

Med betoning på Go.
Sol, 18grader och ryggsäcken laddad med fika blev det i eftermiddag en sexmilatur på "studentcykeln".
Höstsolen värmer både på ansikte och i själ, det märks att kvällssäsongen närmar sig sitt slut.

Hojen är ingen racer utan mer av typen rodanneur vilket ger en komfortabel tur med en snitthastighet på ca 25 km/h. Underbart att se naturen i denna hastighet, de gulnande träden, de spegelblanka sjöarna och en herrejissus massa gäss.

Tillbaka till cykeln som nu är färdig för leverans i helgen, jag får nästan en tår i ögat då jag älskar denna hoj och "byggt" den precis som jag själv vill ha den.

Det startade med en halvrisig Crescent 309 Comp. från 1985.
Bytte stam, styre och bromshandtag.
Polerade upp alla aluminium detaljer.
Ramen blev plåtren och sen bara dekaler och klarlack ovanpå det, bara för att tydliggöra de mässingslödda muffarna.
Sist men inte minst de rostfria skärmarna som polerats och monterats så tight det bara gick runt de tjocka 37mm däcken.
Denna hoj är väl så långt man kan komma från dagens serieproducerade plastcyklar...
Startobjektet för 300.-
 
Slutresultatet en massa timmar senare, till en totalkostnad av 857.- inkl allt.
 
Inför leveransen tar jag med mig min Miyata "porteur" så får grabben själv välja vilken han vill ha som studentcykel ( hoppas han tar Miyatan).

Miyatan:



Tack o hej för idag / mille

2 kommentarer:

  1. Eftersom du nu har blivit så fäst vid cykeln, innebär det att du är en hipster nu då ;-).
    Jag förstår dig, den blev jäkligt läcker.
    /Joakim, Kalmar.

    SvaraRadera
  2. Haha, kan nog vara så.
    Men jag e nog lite för gammalför att kallas hipster - är nog mer höftstel:-)

    SvaraRadera