söndag 14 april 2013

Pub-Miyata premiärtestad

Solsken, vindstilla och åtta plusgrader, vårkänslor?
Svar ja.
Idag kunde jag inte hålla mig längre, hur är en femhundrakronorsbygge att cykla på?
Vi tar historien från start:
Jag hittade en Miyata OneHundred på blocket för en hundring och kunde inte hålla mig, köpt på vinst och förlust. :)
En polare tipsade mig om en nästan ny reklamerad biltema 3-växlad damhoj som sprucken vid vevlagret men för övrigt som ny, nästan i alla fall.
Tyvärr åkte jag på att köpa ett nytt vevlager (kedjelinjen) + sadelstolpe (spricka) för 155:-, usch.
Så nu var/är bygget uppe i 455.- vilket är en femtiolapp under budget.

Vad har jag gjort då?
*Demonterat båda cyklarna totalt.
*Kvar av Miyatan är ram, gaffel, vevparti och styrlager vilket är nyfettat.
*Från damcykeln tog jag:
  De kompletta hjulen, fettade in lagren vilket Beltema inte pysslar med - snustorrt.
  Belysning - vill ju vara laglig...
  Skärmar - kortades
  Växelreglage - viren drogs i bakbromsens virefästen på överröret
  Handtag - ergonomiska eller aero?
*Och givetvis sedvanlig genomgång av allt
*Sadelstolpen fick slipas ned 0,2mm för att passa
*Kapade styret 5cm/sida

Delar från skrotlådan:
  Pedaler
  Styrstam
  Styre
  Sadel - ej den på bild

Hur var den då att cykla med ?
Testen blev på en liten tvåmilatur i lugnt tempo där det mesta trampades på tvåans växel då utväxlingen med 52 tänder fram på trean nog lämpar sig bäst på farter över 50Km/h.
Med 40mm däck så går den mjukt, stabilt och komfortabelt även på grusväg och kullersten så
jag är förvånansvärt nöjd, nu är det inte så att jag älskar fotbroms (utom fixie) så det känns ju lite avigt men man vänjer sig rätt fort.

Jag vet att Cykeln inte är helt laglig men den har ju reflexer på alla håll och lyse både fram (navdynamo) och bak (batteri) så det som saknas är en broms fram vilket jag skippat av estetiska själ, det är möjligt att det andra åker bort av samma anledning...
Ringklocka hoppar jag över, den väger förmycket :) och jag brukar hojta - UR SPÅR, det funkar bättre än plingeling...

Som avlutning lite bilder:

Lev väl och ta hand om varandra / m
 

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar