måndag 11 februari 2013

YES! saxat ur SMP.

Gustav Larsson och hans nya lag IAM fick en smakstart på cykelsäsongen. Larsson gick i mål som totalåtta, medan stallkamraten Thomas Löfkvist vann hela Tour de Méditerranéen.

Hela femdagarsloppet avgjordes på den sista etappen, mellan Bandol och Grasse. Löfkvist var trea totalt inför – men blott två sekunder bakom ledande Maxime Monfort (Radio Shack).
Och på den sista av flera klättringar lyckades Löfkvist och Larsson hänga av både Monfort och totaltvåan Lars Boom (Blanco). I stället stod striden om slutsegern med Christophe Peraud (AG2R). Löfkvist var först över mållinjen av de två (som varit på samma tid inför avslutningsetappen). Därmed var succéstarten säkrad för det schweiziska laget. Löfkvist vann Medelhavstouren, Gustav Larsson slutade på en finfin åttondeplats.

– Ingen dålig start för IAM Cycling! Löfkvist etta, själv en inte alltför sjabbig åttondeplats. Härligt arbete av laget hela veckan, skrev Gustav Larsson på Twitter.
Löfkvist säger till eurosport.se:
– Vi hade två backar i slutet, en var lite hårdare än jag förväntade mig. Sedan var det utför ner mot mål fram till sista kilometern, då gick det uppför och där var det starkaste man upp. Jag hade bra koll på Montfort och Peraud. Peraud attackerade med en kilometer kvar när vi kom till backen. Monfort såg jag att han var kokt. Sedan tog jag tillfället i akt och jag kom i mål med Peraud precis bakom mig. Jag tänkte att är jag före honom över linjen vinner jag.

Och det gjorde den förre supertalangen, som haft några motiga år.
– Skönt att man får medgång någon gång. Jag tränat bra i vinter, det har varit problemfritt och jag har varit sugen. Då kommer moralen och motivationen också. Jag trivs bra i laget och vi har bra moral. Det är ro och frid runt omkring, säger "Gotland" till eurosport.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar