torsdag 13 september 2012

Uffe-polis

Ikväll på enpetarturen så lyckades vi få ihop 17st ryttare (rekord) tack vare flyers på två kaffelattemacciaohippstersKafè.
Rundan var lagd med omsorg via ett våffelfik och ett besök hos en pensionerad racercykelmek som hade varit mek i TdF, vilka historier gubben drog...
När vi väl kom tillbaka mot stan så hör man "ledaren"skrika:
-Snuten 200meter klockan 12.
Eftersom det är längesedan man var i lumpen så tänkte jag: Klockan 12, har han fått en stroke eller?
12 betydde visst rakt fram, men för mig hade det räckt med polis 200meter...

Givetvis blir vi stoppade.
-Fordonskontroll. Ropar konstapel och viftar med en rödblinkande spade. Det är mörkt ute.
Alla har minst ett lyse både fram och bak och vi som är mer gubbe än pojk har även reflexväst/jacka.
Fyra av poliserna är från polishögskolan och börjar härja om reflexer fram, bak och i hjulen.
Sen upptäcker en ettrig j*vel att alla inte har broms eller bara en och refererar till trafikförordningen i lagboken.

Eftersom jag har en historia med trafikpolisen sen förr så håller jag mig längst bak i församlingen och håller mig lugn.

Torstens Bianchi Pista får första stöten, inga reflexer,inga bromsar.
- Det blir 1600kr i böter, körkort eller legitimation. Säger aspiranten.
Torsten, 17år tittar på mig och jag skakar på huvudet.

Eeeh, det har jag inte med mig. Svarar T och tillägger; Har ni inget annat för er än att jaga cyklister.
Aspiranten bubblar om trafiksäkerhet, döden och sjukvårdkostnader...

Karin får reda på av en annan aspirant att de här hojjarna är livsfarliga och att hennes cykel är livsfarlig eftersom "pedalerna går hela tiden".
Jaa, det är en fixerad cykel, svarar Karin som om det var en självklarhet.
- Det blir 800.- eftersom du saknar reflexer på fordonet,säger aspiranten.

De fortsätter sen bort till mig och frågar:
- En herre som ni borde veta bättre än att vara ute och cykla med ett fordon utan reflexer!
Vad svarar man? Skall jag be om ursäkt?

Jag svarar:
- Jag vill tala med ert befäl annars ringer jag mitt juridiska ombud.
- Om du vill, så har vi full rätt att häkta dig.
- O.k.vad gör vi med cykeln? svarar jag och tänker, vad håller jag på med...

En av aspiranterna går fram till befälsbilen och ut kommer en stor polis, med betoning på stor.
Han rättar till bältet och går rakt mot mig.

Nä men är det inte Toppfartsmille som är ute och cyklar mullrar han fram.
Jag ser inte vem det är i motljuset från polisbilen...

När han kommer närmre så ser jag, det är Uffe-polis.
Han tog mitt körkort vid två tillfällen när jag körde Ducati 996 och vid ena tillfället toppfartstestade...

- Skönt att du kör lite långsammare hojjar nuförtiden, säger Uffe med glimten i ögat.
Uffe har alltid varit en hygglig polis som ibland har sett mellan fingrarna och har därför alltid fått respekt.
Vi pratar lite om gamla tider medans aspiranterna har fullt upp med att skriva böter..
- Nähä, säger Uffe-polis,snart går mitt pass ut så vi måste till stationen, kul att träffas, vi hörs.
- Ursäkta Ulf, säger jag. Men alla böterna mina vänner fått då? Vad gör vi med dem?
- Ingenting, säger Uffe.
- Aspiranter! Mullrar han till, nu river ni alla böteslappar som ni skrivit ut till dessa miljökämpar!

Aspiranterna tittar på varanda.
RIV! Skriker Uffe.

De sätter sig i bilarna och ser ut som frågetecken sen kör de iväg.
Uffe-polis stannar brevid mig och säger:
- Kommer du ihåg när du körde om mig på bakhjulet på motorvägen?
- Jaa, svarade jag, det var dumt...
- Jovisst men der va j*vligt fräckt, förresten, jag kommer till dig imorgon med min cykel så får du serva den och laga en punktering, han blinkar till med ena ögat.
- Ulf du är alltid välkommen, du vet var jag bor...
- Tar med mig ett sexpack om du fixar chipsen, säger Uffe.

Uffe drar iväg med fullgas och blåljus, det slår han alltid på när arbetspasset närmar sig slutet.
Enpetar gänget tittar på mig och jag rekomenderar alla hoppa upp trampa på innan det kommer en annan polis...

Vi cyklar ner till byns bästa pub och avslutar med varsin veteöl.
Innan vi skingras säger Torsten:
- Om jag köper chipsen får man vara med imorgon då?
- Nää, svarar jag, Uffe gillar saltapinnar skarpt, så ta med det..
Torsten ler med hela ansiktet...

Gonatt vänner / m

PS. Uffe heter något annat i verkligheten - eller? DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar