måndag 30 juli 2012

29er

Standarder?
Provade idag en ny Merida MTB 29er som tydligen skall vara framtiden inom skogscyklar.
Va? 27,5 e det det som kommer?
Oavsett vilket så va det en 29er jag testade och jag kan se fördelarna utan att ha trampat en meter...stora hjul(omkrets) bör rulla lättare över hinder och bli stabilare.
Nu är ju jag en riktig amatör men även jag kanske kan känna någon skillnad mot min gamla 26" Scott och det märktes rätt fort att det var bättre rull i 29an men jag är inte helt såld då jag tyckte att den var lite slö i reaktionerna på knixiga stigar dessutom var den lite trög vid start och acceleration.
På snabba partier och grus så rullade den på utav bara hel*ete så där e den ju perfekt om det nu inte var så att det fanns XC-hojjar att välja på.
Jag fick även en känsla av att att bromsarna tar sämre på 29an vilket kan bero på arr gyroeffekten kanske är större,?
Av ekonomiska skäl så trampar jag vidare på min 26a men jag är inte övertygad om att det blir en 29er nästa gång, då har det väl kommit ännu en ny storlek så man få börja om och testa.

Kan någon svara på varför det heter 29er?
Det är ju vanliga 28",700 eller 622 mått på fälgarna?
Och varför är 27" större med sina 630

Man kanske slulle bygga något med 635 hjul och kalla det för 30 inch?

Vänta lite nu det var kanske ingen dum idè...Vad får jag tag på sådana hjul idag... Hösten kanske är räddad?

Sweet Dreams friends / m

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar