onsdag 20 juni 2012

Trött; vad göra?

Efter några dagar med mycket att göra på jobbet så tänkte jag att ikväll skall jag inte syssla med något utan bara ligga och pilla navelludd.

Men jag hinner inte inanför dörren hemma förrän telefonen ringer.
-Hej , det är jag. jag undrar om det går att låna din blå Monark? säger Anna.
-Ja, jo det går väl bra, skall bara kolla luften....svarar jag.
-Bra,säger Anna. För du och jag skall ut och cykla, det är ju fint väder så jag packar ryggsäcken så syns vi om 20 minuter, bra.
Vad svarar man på det?
-Välkommen, blev mitt svar. In i duchen (är lite fåfängd) och i med en mugg kaffe för att vakna till.
Jag hinner precis få iordning mina pinaler när hon ringer på dörren.

-Hej, kul att du vill följa med, så här är rutten jag tänkt mig vi skall trampa, så avslutar vi vid kanlen med en god bit mat och bara njuter av solen och värmen.
Jag ser på kartan att det är en Tremilatur och tänker kanon (ironi).

Hon hoppar upp på Monarken och jag tar min S/S. Turen går i lugn takt ca. 20km/h och vi bara njuter, tröttheten bara rinner av, jag vet inte om det är cyklingen eller sällskapet men det fungerar och det är det viktigaste.

När turen bär mot sitt slut så stannar vi vid en småbåtshamn och hugger in på hennes massäck, goda mackor med en delad flaska sydafrikanskt rött i solen. Det är de små sakerna som gör det!

Finns det något roligare än att se nybörjare lägga i eller ta upp sina båtar, det är nästan oslagbart.

Efter denna goa kväll så är all mental trötthet som bortblåst och vi är överrens om att detta skall upprepas, så nu lånar hon Monarken tillsvidare....


Vad är det för en Monark jag tjatar om ?

Jo, det är en liten Ultra Lyx från 1970 med Simplexvev och Huretväxlar (givetvis ramreglage)
Hjulen är 27 tummare eller 630 med 32mm gumwalldäck, det är väl ingen racer men den är en skön glidare i mycket gott skick med tanke på sina 42år.

Lev väl vänner.

2 kommentarer:

  1. Är det svårt att korta fram/bak gaffel?
    Om inte hur gör man?
    Tack för en bra blogg!!

    /Micke

    SvaraRadera
  2. Hej Micke.
    Svårt och svårt...
    Det är ju en fördel om man kan hantera en svets, själv kör jag med MIG men det finns andra metoder.
    Det som tar tid är att mäta och mäta och att mäta lite till. allt måste få plats och bli rakt på alla håll.
    För att förstärka svetsen brukar jag lägga i ett rör i röret som jag kortat och ibland stoppar jag i en gängstång före svetsning.
    Sen är det ju lite efterarbete med fil och slip.
    Men svårt? Är man noga och vet hur man hanterar en svets eller någon annan fördendelen så är det bara att köra igång.
    Själv övade jag på en skrotcykel som tillslut blev väldigt liten...
    Detta var ett försök till svar på din fråga, kanske blir det bilder nästa gång jag kortar något.
    Mvh

    SvaraRadera