söndag 17 juni 2012

Snygg?

Jag fick en fundering idag när jag såg en Ferrari 458 Italia och en Fiat 500 båda röda.
Hur bedömmer man vilken som är snyggast?
Är det den dyraste, exklusivaste eller är det tekniken som avgör, ett exempel:
Nissan Skyline GT-R skall vara ett tekniskt under och helt fantastisk men är den snygg?
Porsche 911 tycker de flesta är en dröm men den har ju nästan sett likadan ut sedan den vattenkylda modellen kom men det e ju klart den e ju dyr, fast kan en masspruducerad bil vara snygg?
Kan en "billig" Corvette vara lika snygg som en Maserati?
Är det en Citroen även om den saknar gasfjädring?
Kan en Samsung ha samma status som en Apple-telefon?

När det gäller att vara udda så skall man väl undvika Apple för det har ju snart alla, även om de som har Apple ofta påstår sig att inte vara mainstream...

Bang & Olufsen eller Philips.

Detta resonemang gäller det på alla konsumtionsvaror som mat, diskmedel, skor mm och vad säger det om oss som säger att vi vill "sticka ut och inte vara som alla andra".

Kan man vara udda utan att vara mångmiljonär?

Bara för att det står Colnago på hojjen är den då snyggare än en Rose?

O.k. bilmärket Dacia får kanske inga designpris men kan den inte vara snygg i all sin enkelhet utan all krimskrams, likaså Landrover Defender som enbart är konstruerad för funktion - snygg funktion?

Ja jag är väl som alla andra när någon säger ett Italienskt varumärke typ Campagnolo så stiger min puls mer än när någon säger Shimano trots att de flesta säger att japanen är bättre...

Vad vill jag komma med detta resonemang då?
Inte vet jag, det var bara en tanke som slog mig när jag såg de röda bilarna idag.
Förresten hade en Ferrari varit lika snygg om det stog Toyota på den?
Nä då hade man nog sagt att den va bullrig, opraktisk, törstig och allmänt tråkig, förlåt Toyota...

Nä, fram för individualister som är som alla andra, så säkert även jag.

Har jag fel så rätta mig ,jag har haft fel förr...mvh/M

PS. Inte ett ord om fotbollen! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar