måndag 7 maj 2012

Snobberi?

Okay, jag gillar gamla cyklar det erkänner jag men att bli kallad snobb vet jag inte...
Vad har hänt?
Idag satt jag i solen på ett cafè och drack en slät kopp kaffe när det kom fram en "hippster"och säger:
-Är det din fixie cykel? du vet vet väl att det bara är snobbj*vlar med förmycket cash som har sådana.
Han pekade på min 1000kr Crescent S/S som stod brevid mig. Den stod där pga att låset låg hemma.
Social kille tänkte jag, snobb det tog jag som en komplimang. Det roliga var att jag är säker på att hans outfit har kostat många ggr mer än min hoj.
Vad svarade jag? Ingenting, man orkar inte bry sig.

Men jag började tänka ( jo faktiskt) vad vissa saker betyder.
Vintage - Second hand
Classic - Gammal
Ämnes intresse - Nörd

Är  det något jag inte är så är det märkesfixerad, men bra produkter vill jag ha.
Eftersom jag har varit i textilbranchen i många år och har sett de fina "brandsen"tillverkas på samma band som de okända ända fram till logon skall dit.

Jag vet att en del vill leva den livsstilen som som ett "märke" bygger upp och det är fine för mig, alla blir saliga på sitt sägs det ju.
Oj nu låter det snobbigt.

Men om en noname produkt är exakt identiskt med det fina märket är den då sämre?
Exempel:
Lancia Thema - Chrysler 300c
Gant slacks - Gefa Chinos
Sand - Randolph
Jaksonville - Levi`s
Skoda - Seat - VW up

Är en Velosadel bäst på Biltema eller Finabutiken?
Nätet eller den lokale handlaren?
O.K. nu handlar det väl om service, backup och kunskap åxå men det får ju en att börja fundera.

Det är lite som outlets, där finns produkter som produceras direkt till den marknaden plus varor som varit svåra/omöjliga att sälja reguljärt pga att kunderna har ratat dem och nu hoppas man att varumärkets image/livstil skall passa till de som inte vill betala fullpris. Men vad händer då med märket om all har det, jo trendputtarna söker sig till en ny "image".

Jajemensam världen snurrar på och vi med den.

Tilläggas ska väl att "hippstern" jag nämde tidigare cyklade iväg på en cykel som det stod Yosemite på  -  från biltema...

Gokväll


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar